Monday, July 05, 2010

kota kinabalu

date: 28mei2010

ni our 2nd trip to kk. drive from miri straight to kk. hmm lebey kurang je kot bajet kalau gne fl8, tp lebey letih la. tp dpt usha2 tmpt org kn.byk bnda la kn ble tgk..dari miri tu nk smp kk kena lalu brunei lah. 2 kali. ade 5 border xsilap aku include msia-brunei n sarawak-sabah..sape2 yg nk drive dr miri to kk, korg kena lalu neh sg tujuh - kuala belait - kuala lurah - lawas - pandaruan - puni - tedungan - sindumin. ade lg la tp aku xigt, pastu ntah susunan ni btl ke x.haha..pastu ade 2 feri yg bodoh. gle dekat je kot. kalau gne jmbtn tu brape saat je dh lps. jmbtn temerloh pn lg lebar kot. pastu kena byr mahal lak tu naek feri neh. 1 kena byr rm10 kalau xsilap aku, n yg kt pandaruan tu B$ 4 atau rm8.gle mahal. aku xtau la nape kn xde jmbtn.haisy..
rumah kt sawah ni aku jmpe time dh kt sabah. damn aku xigt ape nm tmpt ni. dat time nk ujan sbnanye so ade angin2, tu la kasi daun pkk kelapa tu cmtu. aku tgk cm lukisan so aku berenti jp lah enjoy the view

.


malam tu mkn kt restoran Getaran Jiwa dkt ngn 1Borneo. sape2 blm g KK nt korg kena mkn kt sini.not bad try again lah. mcm2 ade. ade big screen jgk kalau nk tgk cite pape best kn. tgk bola show la kot kt sini. mkn pn ok2 lah. byk choices jgk. ade seafood jgk. ade org nyanyi2 jgk. tp aritu suara dia mmg out lah.haha..
tp ade 1 tmpt tu, tepi jalan otw to UMS ade cm foodcourt. ok jgk la mkn dia, seafood dia consider murah la. tp bkn ikan2 hidup la. cm kerapu, sotong tu ade la. n deorg masak sedap jgk. tp view agk kelam kabut la, tepi pantai yg kotor byk sampah. dari mna sampah2 tu dtg aku ade dgr rumours tp aku xnk cite.haha..

trip to kk kali ni sbnanye nk g Sapi island tp trs je xjadi g Sapi sbb org ckp Mamutik lg cun. so kitorg pn pegi la Mamutik. g KK mmg la kena g pulau2nye. aritu dh g Manukan, best! dis time g la tmpt laen plak.

ape yg best kt Mamutik? wah mcm iklan pelancongan plak. cm biase lah, view yg best yg xde kt tmpt laen. huh mmg aman damai lah. boleh release tension keje yg menusuk2 di otak (tp aku xkeje). airnye jernih, byk ikan2, bole snorkeling n kasi ikan mkn. bole je sewa snorkel tu kt Jeti Jesselton brape rggt ntah. xsmp rm20 kot ngn life jacket. org2 xreti swim cm aku kena la pakai life jacket tu.huh..

Mamutik island ni dlm Tunku Abd Rahman park. ade lg la pulau2 laen cm Manukan n Sapi. mmg nice la. seyes~ mcm2 aktiviti kita bole bwt ye puan2, bole jgk camping mahupun berbola tampar. terdapat juga pelbagai jenis, rupa dan bentuk manusia di sini. pelbagai tona warna juga ye puan2. makan di pulau ni mahal ye puan2, so kita bole la tapau mknn dr darat tuh. suke ati la nasik kerabu ke, ayam golek ke, xde org nk pedulik lah. tp ade cm travel agency yg provide mknn lah ngn meja2 ape sume. brape tu aku xtau sbb kitorg g sndiri2 je. lowbajet.

balik je dr mamutik rs puas walaupn letih kami disajikn pula dgn aktiviti sukan bermotor drift. acara bermula ptg sehingga tgh mlm (sy wartawan). jp aku cek ape ntah nama event tu..ok. kota kinabalu burnout360. kena byr rm15 kot nk masuk ni. kena cop kt tgn, mcm nk msk club plak dh. bwt kt KK port. sblh jeti jesselton tu je pn.

hum3 xbyk yg boleh snap on dat event sbb camera ku ini terhad ye, pastu aku pn xreti sgt gne camera tu.hah..

walaupn rs iri hati dan rendah diri pd wktu itu, aku ttp tabah mengharungi saat2 seterusnye. aku tau siapa aku di dunia ini. haisy.. xpe2, pelan2 kayuh. tp ok gk byk bnda bole blaja dr deorg neh plus deorg xkede ilmu kn.xmcm sesetgh org tuh.huh kede! akan tetapi bile saat semakin mlm, batt pn habes. dua2 plak tu!huh.. so njoy lah the event ye.

ade belas2 keta la join n bkk 2 kategori : A & B. B pny bosan la tgk kn. asek langgar kon je. "sapa mau ganti itu kon. kesian sama itu kon" bak kata commentator mlm tuh.haha sengal dowh dia.. category A fight jgk lah.teruja jgk la tgk deorg maen. nice2 aku terhibur! tp sape champion aku xtau, sbb nk blk mndi dh lapar+bdn berlengas bau busuk+rambut jd karpet sbb xbawak shampoo ms g pulau tuh.


the nxt day tu ade jgk la jln2 tp biase2 xde pape2 jln2 je. pusing2 tgk2 lihat2 mkn2 ngumpat2 gelak2 sengih2 . ntah xtau sbnanye aku xigt wtpe.haha..jalan2 je la g pasar filipin tu cari kari kerutuk. alaa area2 tu je.owh2 ade jmpe 1 tmpt tu cm abandoned building cm dh roboh2 sket, n ade byk graffiti n tag kt situ. cantek jgk aku tgk. owh sbnanye masa tu dh nk blk. so pusing2 kjp lah. cari dewan apetah sbb ade Tadau Kaamatan pny celebration tp xjmpe. tgk2 jmpe lak kedai rim. usha tgk kn rupanye ade yg berkenan di hati. lgpn mmg nk kena tkr pn dh rim lonjong tu.

otw blk tu xsempat plak nk lps border yg kt sg tujuh. sbb2: tukar rim baru + psg ape bnda ntah nm lapik kt rear spring tu + drive slow gle sbb jln yg bumpy n uneven road sbb stendet pny suspension yg lembut itu sbb ade bwk 4pcs of rim yg lama tu so berat kt blkg so nt melambung2 nt tayar sangkut la kt fender blkg tu, syg tayar br. haaa paham?haha pdn muka..
sbb xlepas border tu dh lps 10pm (border ttp 10pm) so kena la tggu 6am tu br bkk blk. so ape nk bwt? -g mkn+tdo dlm keta kt jerudong+drive tanpa arah dan co-pilot+drive slow gle babi.

alhamdulillah dpt pegi dan blk dgn selamat










No comments:

Post a Comment