Tuesday, July 06, 2010

niah caves, sarawak

date n time: 12june2010, smp ptg
pelancong2
: (from left) debe, tasya, pinky, nadia n iqbal
pembawa: kereta debe
pembawa kpd pembawa itu : debe
idea melancong: kami
tujuan: membuang masa + blaja sejarah + buang lemak + cuba utk menjadi org gua.
peralatan: pakaian riadah, lampu, gula2, air dan junk food pelbagai perisa, camera dan tripod, plastik utk taruk camera kalau hujan, beg galas, telefon bimbit, jam tangan, getah rambut, meehun (standby dlm keta), duit, brg2 mandi n extra baju

seperti biase kami gerak dr miri agk lewat dr perancangan asal sebab debe pny batt fon dh kong, so xdgr alarm. cess padehal the day b4 tu dia kot ckp kena gerak awl b4 8am.haha..dia lmbt jgk sbb ade org selamber je g mesin rumput kt umah dia pastu mtk bayar rm40.haisy xjemput n xsuruh pn.agknye dia geram tgk rumput kt umah tu.owh salah bkn rumput, lalang.seswai dijadikan tempat pembiakan belalang.

awal2 pagi lg cik nadia n cik pinky dh bgn masak meehun. kononnye utk bfast tp xjadi. pelancong2 sume mkn kt Batu Niah. bile perut buncit br best jalan.


nk smp kt Gua Niah tu dh ade track yg bagus. n senang. so xpayah la kita bsusah payah masuk selut, lalu kt hutan semak samun dan sbgnye. sbb tu kitorg xbwk parang nk tebas2. tambang bot rm1 one-way.bayar je kt org bwk bot tu. eh2 tp kena byr dl kt ofis tu ye rm40 for 5 person. kalau dtg sorg2 kena byr rm10 kot n student (bwk kad matrik anda) rm5 kot. kot mksdnye xsure sgt

try tgk gmbr kt bot tu btl2. ade tulis "thank you.. bye bye". sbb ape? sbb sekejap je nk seberang sungai tu. pandai dia eyh.berbudi bahasa.

otw to the gua, kita boleh enjoy the nature. a lot of flora n fauna can be found. ade jgk some rare species which is only can be found in this area lah. xde dh bunyi2 kereta mahupun mat rempit, hny yg ade bunyi unggas2 n "uk2". cik nadia sgt suke ngn "uk2" itu sbb tau rakan2 nye ramai di situ.

nt kt tgh jln tu ade org jual2. ayt biase makcik2 tu "belilah, tlg makcik".yes sgt berbudi bahasa. ade mcm2 air ye boleh beli. keychain, gelang2 n handcrafted laen ade jual kt sini.



otw tu jgk kita bleh tgk batu2 limestone. yes kt sini mmg limestone conquer. n yg cm nice n wt kita menggunakan otak lebih bile tgk pokok2 besar yg hidup kt batu2 tu. mmg pokok tu parking kt ats batu tuh. mcm mna? haha..tp akar dia bkn kt batu la kn.haisy..pnh dgr "cacing dlm batu pn boleh hidup". k baru pny "pokok pn boleh hidup bhgia ngn batu".
kami sudah mula berpeluh.
sbb
naek
tangga
dh
nk
smp
kt
mulut
gua.

mnm air



ok. Gua Niah ni ade byk sejarah. n antara aktiviti arkeologi plg awl kt msia. hah pegi lah tgk kt wiki pedia tuh. detail sket, malas aku nk type pjg2. lgpn aku bknnye pemandu pelancong mahupn cikgu sejarah.

http://en.wikipedia.org/Niah_Caves

alaa lgpn dl time sekolah mngh dh blaja kn (tp aku xigt). come on, recall blk!

haaa view dlm gua ni pn cmbest jgk. tp byk tmpt gelap n ade yg sgt gelap! so torch lite or ape2 la lampu kn (nk bwk lampu myk tnh pn xde hal lah) very important to bring along if u wnt to explore the caves. cehh mcm la explore sgt. ade la trail dia dh bwt.

tp BEWARE ye sbb ade tmpt yg agak licin. so pakai kasut seswai mata kasi bukak. n if nak snap picture in the gua, jgn tkejut lah kalau ade benda laen tumpang nk posing kn. stendet la gua. xpe, kalau ade nnt upload kt facebook pastu tag la benda tu. dia pn ade facebook ape..

n kelawar pny bahan buangan juga agak byk dlm gua neh. bau dia boleh tahan paeng la kn. n masa jalan kt trail tu, kita kena jaga2 sket pgg handrail tu sbb cm kotor n ade spider jgk. adekah mungkin anda mahu jadi spiderman?

kitorg smp kt Painted Cave jgk (kt Gua Niah ni ade byk lg gua2). alaa yg lukis2 tu, cam dlm buku text sejarah tu. signboard (yeke signboard) kt situ cakap, the paintings tu cite pasal hidup lps mati. tp terpulang pada anda sendiri utk meng'interpret'kan painting tu. itu adalah lebih seronok dan mungkin betul!yeah.ye2 je deorg cite psl hidup pas mati lah ape lah. dia macam ade sequence dr kiri ke kanan, macam2 rupa. ade cam doremon pn ade. maybe doremon n the gang pnh dtg situ bwt vandal kt gua tu.

ade jgk bekas tapak archeological kt situ, ade lg skull n bones kt situ. xsure aku yg ori ke x. n kt sblh tu ade jgk cam sampan2 n deorg ckp 'death ships'. deorg cakap la.

k2, lancongan kali ni agak pnt n sgt pnt. mmg peluh. mmg lemak sedikit terhapus. n masa kuar from the gua nk balik tu, hujan plak. bkn maen lebat lak tu. naseb baek ade bwk plastik utk sarungkan camera. tp cambest jgk! lama xmaen hujan..

pas mndi ala kadar, upacara santap meehun dijalankan. gile sedap kot time2 lapar n hujan. aiseh..kitorg mkn kt pondok gema. haaa mcm kt planetarium tau. kalau sape2 g sana, cari la pondok tu kalau mampu.haha..

pastu kitorg balik lah.capek~
















No comments:

Post a Comment